• Skip to main content
  • Skip to footer

Frilansskribent Lisa Bjerre | IT & Ekonomi

Digital frilansskribent inom IT och ekonomi

  • Om Lisa Bjerre
  • Författarskap
  • Nyheter
  • Kontakt

Tandläkarbesök

2008/04/22 by Lisa Bjerre 5 Comments

Idag var jag hos tandläkaren för en ”cleaning”, vilket innebär borttagning av tandsten. Härligt nog var allt i bra skick och jag fick beröm för gott underhåll trots att jag slarvar med tandtråden. Frågade flera gånger om hon verkligen fått bort all tandsten eftersom det gick så snabbt den här gången, men jag fick intryck att doktor Puja visste vad hon gjorde.

Det allra bästa med tandläkarbesöket var bedövningen. Jag bad direkt om bedövningssalva eftersom jag haft inflammation tidigare och det gjort superont när de varit inne och skrapat och haft sig. Doktor Puja var inte alls snål utan erbjöd en underbar bedövningsspray som luktade och smakade som en väldig ohälosam insektsspray och gav snabb, stark effekt. Och så fort jag ömkade mig lite erbjöd hon påfyllning. Till slut var hela min mun en tung, bortdomnad klump och obehagskänslorna var nästan obefintliga. Så ska ett bra tandläkarbesök vara!
(Räkningen var också bättre än i Sverige, 130 kronor för besöket plus 25 kronor för en röntgenplåt.)

En tidning med tuggmotstånd

2008/04/21 by Lisa Bjerre 4 Comments

När jag kom hem från Kerala igår väntade ett exemplar av Journalisten på mig. Det var två månader sedan jag adressändrade, men först nu kom det första exemplaret av tidningen hit till Indien. Det är en månad gammalt, dessutom har någon tagit en tugga av tidningen.

Efter en stund upptäckte jag att de missat en rad av min adress på kuvertet. Journalistförbundet har skickat ett brev till ett land med 1,2 miljarder invånare, utan att tala om vilken stad jag bor i. D’oh!

Det är faktiskt ett smärre mirakel att tidningen kom fram, hatten av för Indiens postverk. Och det är en sällsam njutning att läsa svensk journalistik på papper.

Det är inte så noga

2008/04/15 by Lisa Bjerre 1 Comment

En stor kulturell skillnad mellan Sverige och Indien är att det inte är så noga här.

I Sverige är vi måna om detaljerna. Om vi beställer en skjorta med röda knappar förväntar vi oss att skräddaren levererar en skjorta med röda knappar.

I Indien kan skjortan lika gärna levereras med rosa knappar, eftersom de röda var slut och de rosa såg nästan likadana ut.

Men det som verkligen stör det svenska sinnet är att indierna inte förstår varför vi är missnöjda med de rosa knapparna.

För en indier är det helt enkelt inte så noga. So what att knapparna är rosa istället – skjortan är ju fin ändå.
Medan svensken blir irriterad och inte kan förstå varför så enkla instruktioner inte följs.

Idag uppstod ett par sådana situationer när jag skulle köpa nya linser. En indisk optiker tycker nämligen inte att det är så noga med styrkan. Och det är definitivt inte noga med storleken. Äsch, det går bra ändå. ”No problem.”

Som varandes svensk, som varandes rädd om mina ögon och som varandes helt ointresserad av att gå omkring med för stora linser som glider omkring på ögat höll jag inte alls med. Jag var med andra ord en jobbig kund, äventyret tog tre timmar och trots det kom jag hem utan linser.

Men imorgon ska jag hämta mina nya linser. Dock har jag lärt mig att inte förvänta mig att få det jag har beställt.
Alltså åker jag imorgon förmiddag till optikern i tron att det ändå kommer att vara fel storlek på den ask linser som ligger där. Då kan jag bara bli positivt överraskad!
Och so what – är det fel får jag helt enkelt lägga ett par timmar till på att skaffa linser imorgon. Och vad gör väl ett par timmar fram och tillbaka? Det är inte så noga.

Ett år med mikroblogg

2008/04/10 by Lisa Bjerre 2 Comments

I dagarna har jag mikrobloggat i ett års tid.
Att mikroblogga innebär att du skriver korta små meddelanden om vad du gör just nu. ”Diskar”, ”Väntar på tåget och läser en bok”, ”Går iväg för att träffa Sune”, och så vidare. Det går att jämföra med statusmeddelandena i Facebook.
I början trodde de flesta att jag och andra mikrobloggare skulle tröttna efter några veckor, men det är faktiskt forfarande kul.

Det verktyg jag använder heter Jaiku, en sajt som köptes av Google i höstas. Jaiku har en mycket bra mobilsajt vilket gör att man kan mikroblogga varifrån man vill. Sen jag köpte min iPhone har jag kommit igång med mikrobloggandet ordentligt här i Indien, ofta skriver jag flera gånger om dagen.

Det går att läsa min mikroblogg på adressen lisacha.jaiku.com. Jag vet inte hur intressant denna läsning är, men om man är väldigt nyfiken (hej pappa) är det nog lite skoj. Men Jaiku fungerar för mig också som en community där jag har kontakt med andra spännande nätnördar. Dessutom är min ambition att fixa så att det senaste Jaiku-meddelandet visas här på bloggen, så att man kan se vad jag gör just nu när man kommer in på sidan. Ska bara ta mig tid att fixa det tekniska…

Om du som läser det här blir sugen på att börja mikroblogga, hojta till så försöker jag fixa en inbjudan till Jaiku. Det är nämligen stängt för nya användare sen  Google köpte företaget, men gamla användare har fått några inbjudningar att dela ut. Annars finns det en annan liknande sajt, Twitter.

Myndighetsbyråkrati

2008/04/08 by Lisa Bjerre Leave a Comment

Indier brukar med ganska gott humör, eller snarare kanske galghumor, påpeka att indiska myndigheter är mycket byråkratiska och besvärliga att ha att göra med. Jag håller med – även om jag kanske inte klara av att göra det med fullt lika gott humör. Som journalist med nära förestående deadline kan myndighetskontakterna här bli ganska påfrestande.

Idag skulle jag, för en artikel i morgondagens DN, skaka fram lite snabba siffror på matprisernas utveckling det senaste året.
Siffrorna släpptes för två dagar sedan och alla tidningar har skrivit om det. Men ingen tidning tycks ha publicerat hela listan – så efter en intensiv och långvarig men dessvärre helt resultatlös googling började jag med bävan leta efter själva källan, en myndighet.

Hade detta varit i Sverige hade jag gått in på myndighetens webbplats, klickat på ”pressmeddelanden” och plockat fram det senaste innehållande de siffror jag sökte. Det hade tagit mig 2 minuter.

Men nu var inte detta i Sverige. Det var i Indien. Efter nästan tjugo minuter på myndighetens hemsida kunde jag konstatera att
– det inte fanns några pressmeddelanden publicerade
– den databas över matpriser som fanns på sidan inte fungerade
– det inte fanns några kontaktuppgifter till myndigheten på sajten
– det enda telefonnummer som fanns var en hjälplinje för konsumentfrågor och den kunde man bara ringa om man hade telefonabonnemang hos två specifika operatörer, min exkluderad.

I ett gammalt hederligt sajttest för tidningen Internetworld hade betyget blivit bottenskrap.

Det tog mig ytterligare tio minuter och ett interntips från en indisk kompis innan jag slutligen hittade ett telefonnummer till myndigheten.
Inklusive all Google-research var jag nu uppe i över en timmes nedlagd arbetstid utan att vara en centimeter närmare mål.

Så jag började ringa. Totalt ringde jag sju olika telefonnummer till myndigheten i Delhi. Jag pratade med en Food Officer, många sekreterare, en ”Concerned Officer” som inte alls var concerned, en Secretary Food och gud vet vem innan jag slutligen nådde en kvinna som faktiskt kunde tänka sig att hjälpa mig. Lägg till allt detta att telefonlinjerna här i landet ofta knastrar och försvinner så att man får sätta munnen alldeles nära mikrofonen på sin mobiltelefon och skrika ”I AM A SWEDISH JOURNALIST”. De gånger man kommer fram, alltså – ibland är det tvärstopp på ett visst nummer tio minuter utan att man alls förstår varför.

I vilket fall så sa min nya vän på den indiska myndigheten raskt att jag skulle gå in på hemsidan för att själv hämta informationen direkt ur databasen. När jag påpekade att databasen inte fungerade ville hon ringa IT-support och återkomma.
Ta inte illa upp nu, kära IT-läsare, men detta scenario skrämde mig svårt. Med deadline för en kvart sen vill man ogärna lägga ett ärende till IT-avdelningen, hoppas på att de lagar felet och vänta på att de ska återkomma.
Jag bad henne istället att göra en sökning åt mig i databasen, kopiera och klistra in i ett mejl till mig.
Det gick tyvärr inte eftersom databasen var på en annan dator än mejlen.
Jag försökte säga att hon kunde gå in från det webbgränssnitt hon rekommenderat mig, hon som visste hur det skulle fungera, och mejla uppgifter därifrån, men det gick inte hem. Så istället föreslog jag att hon helt enkelt skulle skicka mig pressmeddelandet som gått ut två dar tidigare. Vilket pressmeddelande? undrade hon. Det om matpriserna….
Efter att jag lovat att mejla information om vem jag är och vem jag jobbar för – inga pressmeddelanden fick lämnas ut utan att registrering av vem som skulle ha informationen – blev jag lovad hjälp.

Så jag väntade. Och väntade. Och ringde igen – möte. Och ringde igen – ”det kommer om fem minuter”.

Och till min stora förvåning gjorde kom mejlet faktiskt! Med precis den information jag bett om och mer därtill. Wow!

Så när ni ser den där lilla grafiken i DN imorgon, några staplar eller kurvor bredvid min text om de stigande matpriserna i Indien – tänk då gärna på att det tog mig nära tre timmar att få fram de där uppgifterna som ser så självklara ut i sammanhanget.

Det här med utrikesjournalistik är inte alltid så där väldigt glamoröst. Men jag försöker tappert tänka som Dalai Lama: nu ska jag dra nytta av detta möte för att lära mig tålamod. För gud vet att det kan behövas här i Indien.

Mega city Bombay

2008/04/07 by Lisa Bjerre 4 Comments

Har tillbringat några dar i Bombay på sistone. En häftig storstad! Och en mega city, vilket är ett ord jag verkligen gillar. Smaka på det. Mega city – en jättestad. Det finns jättemånga människor, jättemånga bilar, jättemycket avgaser, vackra stränder (där alla hänger men nästan ingen badar – det är ju Indien), filmstjärnor jag inte känner igen, coola barer, restauranger med ljuvlig mat, kåkstäder, fullproppade pendeltåg och mycket mer.

Förra helgen åkte jag ut på havet i en timme till ön Elephanta och den kaotiska staden ersattes under en eftermiddag av en grön, lugn, oas. Försäljarna var inte ens påstridiga. Vi drack en öl, njöt av utsikten och svettades en del för det var gräsligt varmt och luftfuktigheten i Bombay är inte att leka med.

Skrev en krönika om en pendeltågsresa i Bombay som publicerades idag på nya resesajten Bortabra.se.


Juhu Beach

Ett värdigt välkomnande

2008/04/03 by Lisa Bjerre 4 Comments

Den här vackra tavlan, guldkantad med guldbokstäver, mötte mig och Christina i receptionen när vi skulle intervjua Caran Design och Semcon (nya ägarbolaget) i Bangalore idag.

Med en sån start kan det ju inte bli annat än bra.

(Men min iPhone tar avsevärt sämre bilder än min Sony Ericsson k800i, tyvärr…)

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 11
  • Page 12
  • Page 13
  • Page 14
  • Page 15
  • Interim pages omitted …
  • Page 19
  • Go to Next Page »

Footer

Intresserad av ett samarbete?

Hör av dig så pratar vi vidare!
lisa@bjerre.se | 0768-559515

Copyright © 2025 — Bjerre Media AB

• Log in

Foto: Glenn Carstens-Peters