• Skip to main content
  • Skip to footer

Frilansskribent Lisa Bjerre | IT & Ekonomi

Digital frilansskribent inom IT och ekonomi

  • Om Lisa Bjerre
  • Författarskap
  • Nyheter
  • Kontakt

VA om riskkapitalister i Bangalore

2008/05/01 by Lisa Bjerre Leave a Comment

Veckans Affärers reporter och krönikör Cecilia Aronsson har skrivit en läsvärd krönika på samma tema som det reportage jag skrev för DN Ekonomi i januari: Indiska ingenjörer nöjer sig inte längre med att göra västs jobb utan genomför nu egna innovationer – med följd att amerikanska riskkapitalister nu letar efter de nya webbstjärnorna i Indien.

Tyvärr las inte min och Christina Sjögrens knäck från i vintras ut på DN.se, men jag publicerar ett utdrag nedan istället.

Man får dock ha i åtanke att även om den indiska webbmarknaden har en fantastisk potential gör infrastrukturproblemen att det kommer ta tid innan miljardmarknaden är verklighet. Och det lär bli i mobilen det händer: 2 procent av befolkningen har PC, 25 procent har mobiltelefon.

Indiens nya innovatörer

Av Lisa Bjerre

Indiska ingenjörer nöjer sig inte längre med att jobba för västerländska företag – nu startar de eget istället. Och den växande indiska internetmarknaden ger dem goda möjligheter att lyckas. DN har besökt entreprenörsmässan Headstart i Bangalore och sett en IT-nation i förändring.

IT har på bara några år vuxit till Indiens största exportvara. Pengarna kommer från västerländska bolag som låter billig arbetskraft göra IT-jobb i Indien. Men de indiska ingenjörerna vill inte längre bara genomföra västerländska företags idéer.  Det indiska IT-undret håller på att förändras.

– ­Det var ett stort beslut för mig att säga upp mig från mitt jobb. Men åren som IT-konsult har gett mig den ekonomiska tryggheten att göra det, berättar Khushnood Naqvi.

Han är 36 år gammal och startade för åtta månader sedan bolaget 90° Internet, som driver en hemsida för att söka resor i Indien. När han sa upp sig hade Khushnood Naqvi  jobbat i tolv år på det stora indiska konsultföretaget Infosys, som utför IT-arbete åt företag i hela världen. Han berättar att det i dag finns helt andra möjligheter att starta eget i Indien än när han tog sin ingenjörsexamen 1994.

– I dag har det börjat växa fram ett stöd för entreprenörer, och det finns riskkapitalbolag som vill investera i indiska företag.

Khushnood Naqvi är en ganska typisk indisk IT-entreprenör. Enligt Suresh Bhagavatula, lärare vid entreprenörskolan i Indiens IT-huvudstad Bangalore, är de flesta eleverna ingenjörer som hunnit jobba i några år. De är runt 28-35 år gamla och säger ofta upp sig från ett välbetalt jobb för att driva eget.

– Vi har länge haft ett starkt entreprenörskap i Indien, men det har byggt på nödd och tvång, att man måste starta eget för att kunna försörja sig. Det som entreprenörskap som växer fram nu grundar sig på möjligheter: att man ser en affärsmöjlighet och tar den.

Den möjlighet som många unga indier nu ser är den växande internetmarknaden. I september i fjol hade drygt 5 procent av Indiens befolkning tillgång till internet enligt FNs telekomorgan ITU. Det kan låta lite, men i antal handlar det om 60 miljoner människor. Och siffran stiger i takt med att löner och datortillgång ökar.

– Det finns möjligheter i antal. Så fort antalet konsumenter stiger börjar människor ta fram affärsidéer, säger entreprenörsläraren Suresh Bhagavatula.

Ett tecken på entreprenörskapets framväxt är den nya mässan Headstart som i dagarna haft premiär i Bangalore. Mässan riktar sig till nystartade företag som får chansen att träffa investerare, riskkapitalister och forskningsrepresentanter från företag och universitet.

– Vårt mål är att skapa ett ekosystem för innovation, berättar Aditya Mishra, som är en av Headstarts arrangörer och arbetar på innovationsavdelningen hos Asiens största bolag för IT-tjänster, Tata Consultancy Services.

– Indien är just nu inne i en väldigt intressant fas, fortsätter han. Tidigare siktade alla nya företag på den amerikanska marknaden. Men nu har Indien blivit en egen, intressant marknad. Många riskkapitalister från Silicon Valley i USA har kontor här nu. Att hitta riskkapital är inte längre ett stort problem för unga indiska företag.

Sonia Sharma, arrangör med PR-ansvar för Headstart, beskriver utvecklingen som att Indien lärt sig innovation genom att i flera år hjälpa västerländska bolag genomföra sina idéer. Det arbetet har byggt upp en värdefull kunskapsbank.

– I dag är Indien på väg att bli ett centrum för forskning och utveckling, säger Sonia Sharma.

Tips: Urban skriver om e-handel

2008/04/29 by Lisa Bjerre 1 Comment

Min vän och fd kollega från Internetworld, Urban Lindstedt, har startat ett nyhetsbrev om e-handel. En prenumeration om 40 utgåvor kostar 1995 kr om året. Jag har inte läst nyhetsbrevet själv än, men med tanke på Urbans expertkunskaper på området tvivlar jag inte på att det är värt pengarna. Dessutom bjuder Urban på gratis nyheter om e-handel på E-handelstrender.se.
Urbans blogg om sök och online finns på Uppkopplat.se.

Europa – ett museum

2008/04/29 by Lisa Bjerre Leave a Comment

Idag åt jag lunch med Patrick Ståhle, Asienchef på den stora marknadsförings- och kommunikationsbyrån Aegis. Han sa bland annat att:

”Jag brukar lite skämtsamt säga att Europa är som ett museum: när jag kommer tillbaka är det likadant som när jag lämnade det. Medan det här i Asien händer väldigt mycket.”

Patrick bjöd mig på en toppenlunch på en lyxig affärsklubb som heter Tower Club och ligger i en av Singapores högsta byggnader. Utsikten var fantastisk! Inredningen var magnifik, servicen strålande och maten utsökt. Och sällskapet högst inspirerande.

Patrick var inte särskilt imponerad av Indiens potential – det är för krångligt att göra affärer där och infrastrukturproblemen är för stora. Han tror mer på Sydostasien. Intressant efter fyra månaders Indien-hausse att höra något helt annat.

Fick tips av Patrick om en annan mycket inspirerande svensk här i Singapore, som jag träffade på eftermiddagen: Fredrik Gjardman, en serieentreprenör inom online som i höstades flyttade till Singapore för att investera i den asiatiska internetmarknaden. Otroligt spännande! Vi sågs på hans kontor i Chinatown, där Fredrik bland annat berättade att det i första hand är hans kärlek till Asien som lockat honom hit. De marknader han tror mest på är Indonesien, Vietnam och Kina. Hmm, jag måste nog resa ganska mycket i höst känns det som…


Fredrik Gjardman

Tystnaden

2008/04/28 by Lisa Bjerre Leave a Comment

En märklig sak slog mig när jag promenerade gatan ner för att äta middag: det är tyst här. Av allt som är annorlunda i Singapore är det tystnaden som förundrar mest. Borta är det ständiga tutandet, det hårda smattrandet från auto-rickshornas trimmade moppe-motorer och det allmänna larm som är Indien. Det är tyst här. Fina, glänsande bilar med ljuddämpare glider fram i samförstånd om att blinkande lampor fungerar finfint som trafiksignal. Det är märkligt men skönt. (Om än kanske lite tråkigt i längden.)
Dessutom kunde jag gå på breda, fina trottarer nästan ensam och utan att titta ner. Fast av vana fortsatte jag att titta i marken för att inte kliva på sovande hundar, sovande människor, hål i trottaren, stora stenar, soppåsar, etc etc.

Hej Singapore

2008/04/28 by Lisa Bjerre 1 Comment

Nu är jag i Singapore. Har haft en härlig, 4,5 timmar lång flygresa full av bra film och tv. Allt kändes lyxigt och spännande redan från incheckningen, då killen bakom disken var jättetrevlig och pratade perfekt engelska. Det märktes direkt att internationella loungen är nåt annat än domestic där jag brukar åka. Visst är hela flygplatsen sunkig i Bangalore (en ny står klar men har inte öppnat än pga att kommunikationerna dit inte är färdiga), men det var ändå lite flärd i luften på nåt sätt.

Har nu hunnit landa och långsamt ta mig in till stan till mitt hotell – allt var så fascinerande att det tog lång tid och den sura kinesiska hotelltanten sa att hon slutat hoppas jag skulle dyka upp.

Mina första förälskade intryck är att Singapore på många sätt är precis tvärtemot Indien. Fast på ett bra sätt. Det är ännu renare och mer välskött än Europa, vilket är en välkommen omväxling efter drygt fyra månader i Indien. Det är otroligt modernt och välorganiserat, och jag har fått korrekt, effektiv och vänlig hjälp på utmärkt engelska.
Jag har börjat längta hem litegrann på sistone, vilket gör Singapores välordnade och rena yta en efterlängtad njutning. Framför allt är det kanske moderniteten som känns härlig.
Har varit här en gång tidigare, 1999, men minns inte så hemskt mycket utom en häftig natt-safari i djurparken.

Har installerat mig på mitt mögelluktande men prisvärda hotellrum mitt i stan med gratis wifi (hurra) och ska nu ta en dusch och sen ut och äta god mat. Såg att det finns en thairestaurang runt hörnet – åh vad gott att äta thaimat igen!

För den som behöver nå mig finns jag under veckan på mitt nya singaporeanska mobilnummer: 0065-90509022. (65 är alltså landsnumret.)

Imorgon och på onsdag ska jag träffa spännande internetexperter för ett knäck om onlinemarknaden här för Internetworld, och på torsdag träffar jag en intressant CIO för en intervju till CIO Sweden. Dyker det inte upp nån intervju tänkte jag turista lite på fredag innan jag flyger hem på kvällen.


Här, på terminal 3, landade jag idag.
Foto: Christopher Chan.

Sizzlar i Indien är inte som indisk sizzlar

2008/04/25 by Lisa Bjerre 1 Comment

Igår åt jag för första gången en sizzlar i Indien. Jag beställde en vegetarisk med nudlar och svamp och såg fram emot en fräsch, krispig tallrik med grönsaker och god sås vid sidan av – en sån sizzlar man är van vid från indiska restauranger i Sverige.

In kom ett enormt, fräsande berg av sönderkokta nudlar, kokta ärtor och morötter, mjuka pommes frites och några stora, märkliga bitar kokt kål – allt ihopblandat och täckt av kladdig brunsås.
Jag klarade av att äta typ 20 tuggor, det var fullständigt oaptitligt.

När jag pratade om maten med mitt sällskap vid bordet, två indiska vänner, visade sig att att de aldrig tidigare hade ätit sizzlar! De tyckte det var lika äckligt som jag.

De indiska sizzlars vi äter i Sverige är alltså inte alls indisk mat utan en bluff ! Om än en mycket god sådan.  En av livets små aha-upplevelser.

Service i Indien

2008/04/24 by Lisa Bjerre 5 Comments

Det är svårt att göra ett generellt uttalande om servicen i Indien. På sätt och vis är den usel, på andra sätt är den oslagbar. Att sätta fingret på servicen i Indien är lika svårt som att sätta fingret på hela detta land – det är för varierat och för omväxlande för att kunna beskrivas enkelt.

Idag hände dock något som jag tycker illustrerar mitt intryck av servicen här väl.

Jag klev in på ett Café Coffee Day (en kafékedja) i Powai, en flott stadsdel i Bombay. Jag hade tidigare ringt och kollat att deras wifi (=trådlöst internet) fungerade. När jag kom dit frågade återigen en av den tio man starka personalen: funkar wifi? ”Javisst”, blev svaret.

Sätter mig ner. Drar igång datorn. Wifi funkar inte – såklart. Det finns inget nätverk.

Sen tillbringade jag drygt 30 minuter med att först försöka få personalen att förstå vad som var fel, sedan försöka få deras tumme ur för att ringa det help desk-nummer som fanns till wifi-leverantören i Bangalore – för att förhoppningsvis få en instruktion om hur de kunde starta om routern eller dylikt (jag försökte förklara omstart av router för dem, men gav upp).

Hela tiden möttes jag av ett vänligt ointresse. Ingen var sugen på att ta tag i det här. Jag överdriver inte när jag säger att jag frågade minst 20 gånger innan jag slutligen fick svaret att ”ja jag har ringt”, och ”det kanske kommer igång imorgon”.

(Detta är typiskt Indien, ett annat kafé som lovat wifi gav mig för några veckor sedan följande besked med ett varmt leende: ”Sometimes it works, sometimes it doesn’t.” Det är inte så noga.)

Eftersom jag behöver internet för att jobba blev jag frustrerad, men försökte halvhjärtat maskera detta genom att le lite då och då, man kommer liksom ingen vart med att vara arg i Indien – man bör hålla sig framme och ligga på, men inte tappa humöret.

När jag slutligen fick beskedet att inget wifi vankas idag gick jag därifrån. Mot min vana lämnade jag inte ens någon dricks för kaffet och smörgåsen, jag var på dåligt humör. Jag fick ett tips om ett annat ställe som kanske hade wifi, och började gå ditåt. När jag promenerat i några minuter händer det märkliga:

”Madam, madam!”
En ung man anställd på Coffee Day har sprungit efter mig i den fuktiga sommarvärmen i Bombay.
”You left very much money!”
Tydligen har jag av misstag lämnat en femhundring istället för en hundring – vissa 500-lappar är blå precis som hundralapparna. Och denne ärlige kille sprang ut och jagade mig för att kunna lämna växel!
Jag blev superimponerad och ville lämna hittelön på 100 rupier, men han vägrade ta emot pengarna.
Så han fick rätt växel och sprang sen tillbaka igen.

I hur många andra av världens länder skulle detta ha hänt? I Sverige betvivlar jag att nån kaféanställd skulle springa Birger Jarlsgatan ner för att återlämna en femhundring. I Sydamerika skulle de aldrig erkänna att jag lämnat för mycket ens om jag kom tillbaka och påpekade det. I USA hade servitören antagit att det var en ovanligt generös dricks och stoppat sedeln i fickan.

Ibland sträcker sig hjälpsamheten och flexibiliten i indisk service långt utanför förväntans gränser.
Och indisk servicepersonal är faktiskt nästan alltid väldigt vänlig. De är bara inte särskilt effektiva.

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 10
  • Page 11
  • Page 12
  • Page 13
  • Page 14
  • Interim pages omitted …
  • Page 19
  • Go to Next Page »

Footer

Intresserad av ett samarbete?

Hör av dig så pratar vi vidare!
lisa@bjerre.se | 0768-559515

Copyright © 2025 — Bjerre Media AB

• Log in

Foto: Glenn Carstens-Peters