• Skip to main content
  • Skip to footer

Frilansskribent Lisa Bjerre | IT & Ekonomi

Digital frilansskribent inom IT och ekonomi

  • Om Lisa Bjerre
  • Författarskap
  • Nyheter
  • Kontakt

Även ett litet ärende kan ta lång tid

2008/02/04 by Lisa Bjerre 5 Comments

Att saker och ting inte går som på räls här i Indien är oftast okej. När man har tid och tålamod funkar det ändå. Men i dag var jag trött, hungrig och ganska gnällig när jag skulle fixa visitkort.

Butik 1
Jag lämnar min kasse till vakten för att få komma in i butiken, ser en skylt där det står ”50 % discount” på en hög med anteckningsblock och fingrar på ett.
Ett butiksbiträde kommer fram.
Biträde 1: Det är 50 procent discount på blocken!
Jag: Jaha vad bra. Jag skulle vilja skaffa visitkort.
Biträde 1: Va?
Jag: Visitkort. Gör ni visitkort?
Biträde 1: Visitkort?
Jag: Ja, visitkort.
Biträde 1 skakar långsamt på huvudet.
Jag: Ni gör visitkort, eller hur?
Biträde 1: No ma’am, det gör vi inte.
Jag: Men. Jag har hört att ni gör visitkort. Det var därför jag kom hit.
Biträde 1: Vi gör inte det.
Jag: Är du säker?
Biträde 1 går bort till en grupp kollegor som står med ryggen mot oss. De är äldre och avfärdar honom med en indisk huvudskakning utan att ägna oss en blick. Han fortsätter runt hörnet och jag går efter. Den lite äldre och förmodligen mellan-rankade biträde 2 tar rådigt över situationen.
Biträde 2: Yes ma’am?
Jag: Gör ni visitkort?
Biträde 2: Visitkort?
Jag: Ja, visitkort.
Biträde 2: Pekar på en stor kassa där det står ”business cards 45 minuter”.
Jag ler och går fram till kassan.
Jag: Jag skulle vilja göra visitkort.
Biträde 3: Visitkort?
Jag: Ja, visitkort.
Biträde 3: Okej! Har du med dig en mall?
Jag: Nej, jag vill bara ha ett enkelt utseende.
Biträde 3: Okej, här finns våra mallar.
Jag får en tjock bok med fina mallar och börjar bläddra.
Jag: Oj! Har ni alla de här mallarna?
Biträde 3: (glad) Yes, ma’am. Det är bara att välja en.
Jag: Vad bra! De är fina.
Jag: Och det tar bara 45 minuter att göra visitkorten?
Biträde 3: Ja det tar 45 minuter.
Jag fortsätter bläddra och gör en ansats att sätta mig ner.
Biträde 3: Du kan ju välja en mall och sen gå och få dem gjorda på (nämner en gatuadress).
Jag: Va?
Biträde 3: Ja du kan ju titta på mallarna nu, bestämma dig för en och sen få dem gjorda på (gatuadress).
Jag: Va? Kan jag inte göra visitkorten här?
Biträde 3: Nej, ma’am.
Jag: Men ni gör ju visitkort här?
Biträde 3: Jo, men vår skrivare är inte igång än. Vi är nyöppnade. Sorry.
Jag: Okej…
Biträde 3: (glad) Men du kan välja en mall nu och sen gå till (gatuadress) imorgon och få dem gjorda där.
Jag: Men jag vill ha dem gjorda i dag!
Biträde 3: (lite ledsen) Jaha… Du kan göra dem på Wizz.
Jag: Okej. Var ligger det?
Biträde 3: Våning 3.

Jag tackar och går till Wizz på våning 3. Det är en fotobutik.

Butik 2
Jag: Gör ni visitkort här?
Biträde 1: Skakar på huvudet.
Jag: Jaha, men det var en som sa att ni gör det. Gör ni visitkort här?
Biträde 1: Nej.
Jag: Okej…
I ögonvrån ser jag att biträde 2 skruvar lite misstänkt på sig. Jag spänner ögonen i honom.
Jag: Visitkort?
Biträde 2: På Wizz på ground floor gör de visitkort.
Jag tackar och åker ner ett par våningar till.

Butik 3
Jag: Gör ni visitkort här?
Biträde 1: Va?
Jag: Visitkort. Gör ni det här? Visitkort.
Biträde 1: Va?
Jag: Visitkort, visitkort.
Biträde 1 säger nåt jag inte förstår.
Jag: Visitkort?
Biträde 1 böjer sig fram, tar upp ett visitkort och viftar frågande med det. Jag nickar.
Biträde 1: Nej.
Jag: Okej. Vet du var?
Biträde 1: Munipal Center.
Jag: Okej, tack.

Jag börjar gå mot MG Road men det är mörkt och trafiken hård så jag hoppar in i en auto-rickshaw. Hungrig, trött, gnällig, fastnar i bilköer. Kommer sen fram till min tredje Wizz.

Butik 4
Jag: Hej, gör ni visitkort?
Biträde 1: Va?
Jag: Visitkort.
Biträde 1: Visitkort?
Jag: Ja, visitkort.
Biträde 1 gör en indisk huvudskakning som ser ut att betyda ”vem vet” och pekar på en kollega. Jag går bort till honom.
Jag: Gör ni visitkort?
Biträde 2: Va?
Jag: Visitkort:
Biträde 2: Visitkort?
Jag: Ja, visitkort.
Biträde 2: Ja, vi gör visitkort.
Jag: (lättad) Okej. Jag vill göra visitkort.
Biträde 2: Har du en design?
Jag: Nej, jag vill ha en enkel design bara. Har ni någon mall?
Biträde 2: Visst, det har vi.
Jag: Vad bra!
Biträde 2: Men det går bara att göra dem på fotopapper.
Jag: Okej…
Biträde 2: Jag ska visa hur de ser ut.
Biträde 2 kommer tillbaka med ett ganska märkligt, lite fladdrigt visitkort tryckt på fotopapper med en bild och ett namn på. Jag funderar lite.
Jag: Då har ni olika bilder jag kan välja mellan? Ni kan hjälpa mig med en fin bild?
Biträde 2: Nej. Inte om du inte har med en egen design.
Jag: Så det finns ingen layout?
Biträde 2: Nej.
Jag: (trött) Okej. Nej tack då. Hej då.
Biträde 2: Hej då.

Sen gick jag och tog en öl istället. Och jag har fortfarande inga visitkort.

Filed Under: Indien

Ämnen

  • digitalt (23)
  • gammalt (22)
  • Indien (98)
  • journalistik (43)
  • skrivande (17)
  • uppdrag (3)

Reader Interactions

Comments

  1. Anders says

    2008/02/04 at 20:33

    Du kanske ska beställa några över nätet via Vistaprint ;-)

  2. Anders says

    2008/02/05 at 07:54

    Äh … Vad ska man egentligen med visitkort till?

  3. Rumi says

    2008/02/06 at 06:31

    Det var spennande eller hur? Nu kan jag hjälpa dig ? oavsett av vad Ingegerd tycker! Jag ska beställa min egen idag eller i morgon. Om du lämna detaljer innan du åka, jag kan beställa en prov version åt dig. Har en trevlig resa!

  4. Urban Lindstedt says

    2008/02/06 at 09:33

    Jag ska ha mina visitkort med mig från Sverige. Även om jag skulle kunna köpa en mindre printshop för pengarna i Varkala.

  5. HansK says

    2008/02/06 at 12:39

    Säkert mkt dyrare än i Indien, men Moo cards är klart coola och du kan välja egna bilder.

    http://www.moo.com/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Footer

Intresserad av ett samarbete?

Hör av dig så pratar vi vidare!
lisa@bjerre.se | 0768-559515

Copyright © 2025 — Bjerre Media AB

• Log in

Foto: Glenn Carstens-Peters