Personalomsättningen i Indiens outsourcing-sektor är ökänd. Branschsnittet har legat kring 35 procent.
Och det är inte konstigt: talangpoolen i Indien är gigantisk men konkurrensen om erfaret folk är hård. Den som har bra utbildning, är duktig och har några års erfarenhet på jobbet har kunnat kräva löneökningar på 30 procent och uppåt vid varje jobbyte. Snittiden en outsourcing-anställd stannar på ett företag har därför legat på 11 månader.
Och det tycker jag är förståeligt – om man kunde öka lönen från 30 000 kronor i månaden till 45 000 kronor, och sedan till 65 000 kronor… ja, då skulle jag också byta jobb rätt ofta.
Men nu börjar avmattningen märkas. Redan i våras berättade de svenska företag jag mötte att det blivit lättare att rekrytera. De sökande krävde inte längre lika fantasiartade höjningar.
I dag skriver affärstidningen Mint att personalomsättningen i BPO sektorn – alltså Business Process Outsourcing, som omfattar framför allt IT-arbete samt call centers – sjunkit till under 20 procent tredje kvartalet i år, jämfört med 35 procent 2007.
”First they tried bonuses. Then award programmes, and long-term planning for career. But the US financial crisis has helped Indian outsourcing firms do what they couldn’t quite do on their own: get employees to stick around”, skriver Mint.
Den dippande konjunkturen gör också att man snart sagt varje dag läser rapporter om att olika institut sänker tillväxtförväntningarna för Indien. De senaste åren har tillväxten av BNP snittat på 8,5 procent. Investmentbanken Goldman Sachs sänker nu sin prognos till 6,7 procents tillväxt under budgetåret 2008-09, som slutar 31 mars 2009. Året efter, 2009-10, tror Goldman Sachs på 5,8 procents tillväxt.
Detta är såklart fortfarande bra siffror, och stämningen ute i företagen är fortfarande god. Börsen har förvisso störtdykt, som i så många länder. Och bostadsmarknaden har svalnat. Men det har hittills inte rapporterats om att finanskrisen ska ha slagit mot någon indisk bank, och man har heller inte sett några större uppsägningar.
Flygbolaget Jet Airways försökte säga upp 3000 personer för några veckor sedan, men det blev sådana enorma protester och starka påtryckningar med anställda som grät och skrek i pressen, att företagets vd fick ta tillbaka uppsägningarna. En rad olika fackföreningsledare och andra makthavare tog på sig äran för att ha övertalat bolaget, men vad som egentligen hände är oklart.
Computer Sweden publicerade nyligen en skarp artikel med braskande rubrik om att krisen slår hårt mot indiska IT-företag. Artikeln verkade vara en översättning från den amerikanska nyhetstjänsten IDG News, som skrivit den baserad på en rapport från en trovärdig indisk organisation.
Enligt prognosen i artikeln skulle de indiska IT-jättarna sparka cirka 25 procent av sin personal efter Diwali-högtiden, som tog slut för tio dagar sedan. När jag letar efter artikeln nu verkar den vara omskriven och denna prognos är borttagen.
Jag träffade de stora indiska IT-jättarna för en dryg månad sedan – Infosys, TCS och Wipro – och fick inte den signal som beskrevs i artikeln. Visst viker intäkterna från finanssektorn, vilket drabbar främst TCS som har en stor del av sina intäkter från bank- och finanssektorn. Men bolagens senaste kvartalsrapporter visar vinst och tillväxt, om än med lägre takt än tidigare.
Men säker kan man aldrig vara, det har vi inte minst lärt oss från de senaste månadernas händelser. Kanske blir det stora uppsägningar snart. Hoppas inte.
Lämna ett svar