Idag gick jag med i Viktväktarna. Igen. Och som vanligt möttes jag av deras produkter, denna gång i form av smakprov i dörren.
Vad är det då de säljer? Om man skulle gissa – kanske nyttigare mellanmål, nötter, juice gjord på nyttiga grönsaker, eller kanske frukt?
Viktväktarnas syfte bör ju vara att hjälpa människor till en bestående viktnedgång. Och att skaffa nya, nyttiga vanor är viktigt för att lyckas. Eller hur?
Men nej, det är inte frukt Viktväktarna vill bjuda mig på när jag kliver in, fast besluten att ändra mina kostvanor till det bättre.
Det är godis.
Jag kommer alltså dit för att få hjälp med min vikt – en tjockis som vill ha hjälp att äta bättre. Och de bjuder mig på godis.
Hela entrén är full av chips, godis och annat skräp som Viktväktarna tillverkar och säljer. Men inte ett äpple i sikte.
Affärsmässigt förstår jag deras koncept. De tjänar pengar på sina lightprodukter.
Och genom att se till att jag behåller mina dåliga vanor – endast bytta mot light-varianter under bantningstiden – ökar de chansen att jag återkommer. Att jag misslyckas helt enkelt. Att jag går upp i vikt igen, eftersom jag aldrig bröt sötsuget, aldrig lyckades förändra mina vanor i grunden – bara bytte skräpet mot lite mindre energirikt skräp under en period.
Cyniskt, men en bra affärsidé.
Tyvärr betyder det att Viktväktarna inte känns som ett genuint företag. Deras syfte kan inte vara att hjälpa mig till en bestående viktminskning. Deras syfte verkar istället vara att tjäna så mycket pengar som möjligt på mig. För om de ville mig väl skulle de inte bjuda mig på godis. Så enkelt är det faktiskt.
Lämna ett svar