Den indiska resesajten Makemytrip.in har börjat redovisa snittförseningar för visa bolags flighter.
En utmärkt tjänst och intressant läsning!
Som ni ser på bilden nedan brukar Kingfishers flight IT-334 mellan Delhi och Bombay med avgång kl 16 vara i tid 3 procent av flygningarna. 3 procent! Och snittförseningen är inte dålig: 81 minuter.
Håll då i åtanke att Kingfisher räknas som Indiens bästa flygbolag. Jet Airways, som även det är ett högklassigt flygbolag, är inte bättre. Inte ens de riktigt bra bolagen klarar att hålla tiden här. Bombay lär vara en av världens mest trafikerade flygplatser, missar man sin slot får man cirkulera en god stund innan man kan landa.
En annan intressant observation är att man vid en snabb överblick inte ser någon skillnad i förseningar mellan lågprisbolagen och de dyrare bolagen Kingfisher och Jet.
Hur skulle siffrona se ut för SAS med motsvarande tjänst?
Fick ta mig en liten funderare när jag gått igenom förseningsstatistiken. För jag upplever faktiskt numera att indiskt inrikesflyg ofta är i tid. Men när jag tänker efter så beror det delvis på att jag omdefinierat begreppet ”i tid” sen jag kom hit för ett drygt år sedan. Om flighten landar inom 20 minuter efter utsatt tid är jag mycket nöjd. Mellan 20-40 minuter efter är en liten försening. Mer än så, ja då är det försenat. Men när man alltid är inställd på att det ska bli en smärre försening stör man sig inte lika mycket. (Om man inte har nåt viktigt möte direkt när man landar förstås – men så vågar jag aldrig planera tillvaron. Inte i Indien.)
Ett PS – För er som inte åkt Jet och Kingfisher vill jag berätta att detta är högst professionella och högklassiga flygbolag, med en service och komfort som långt överstiger europeiska flygbolags. Men i tid är de tydligen inte – inte inrikes iallafall.
Lämna ett svar