En stor kulturell skillnad mellan Sverige och Indien är att det inte är så noga här.
I Sverige är vi måna om detaljerna. Om vi beställer en skjorta med röda knappar förväntar vi oss att skräddaren levererar en skjorta med röda knappar.
I Indien kan skjortan lika gärna levereras med rosa knappar, eftersom de röda var slut och de rosa såg nästan likadana ut.
Men det som verkligen stör det svenska sinnet är att indierna inte förstår varför vi är missnöjda med de rosa knapparna.
För en indier är det helt enkelt inte så noga. So what att knapparna är rosa istället – skjortan är ju fin ändå.
Medan svensken blir irriterad och inte kan förstå varför så enkla instruktioner inte följs.
Idag uppstod ett par sådana situationer när jag skulle köpa nya linser. En indisk optiker tycker nämligen inte att det är så noga med styrkan. Och det är definitivt inte noga med storleken. Äsch, det går bra ändå. ”No problem.”
Som varandes svensk, som varandes rädd om mina ögon och som varandes helt ointresserad av att gå omkring med för stora linser som glider omkring på ögat höll jag inte alls med. Jag var med andra ord en jobbig kund, äventyret tog tre timmar och trots det kom jag hem utan linser.
Men imorgon ska jag hämta mina nya linser. Dock har jag lärt mig att inte förvänta mig att få det jag har beställt.
Alltså åker jag imorgon förmiddag till optikern i tron att det ändå kommer att vara fel storlek på den ask linser som ligger där. Då kan jag bara bli positivt överraskad!
Och so what – är det fel får jag helt enkelt lägga ett par timmar till på att skaffa linser imorgon. Och vad gör väl ett par timmar fram och tillbaka? Det är inte så noga.
[…] (Detta är typiskt Indien, ett annat kafé som lovat wifi gav mig för några veckor sedan följande besked med ett varmt leende: “Sometimes it works, sometimes it doesn’t.” Det är inte så noga.) […]