Alla som klagar på SLs förseningar borde bo i Bangalore en dag!
Utöver det generella trafikkaoset och avsaknaden av tunnelbana är det återigen en transportstrejk. För tio dar sen var det autorickshaws som strejkade, nu är det taxibilar. Och taxi är det sätt som många kontorsarbetare tar sig till jobbet, eftersom kollektivtrafiken inte funkar något vidare.
Strejken nu står taxibolagen för, inte chaufförerna. Grunden till konflikten är, berättar Ingegerd, att Bangalore vill införa krav på att alla kommersiella bilar ska ha utrustas så att de inte kan köra snabbare än 60 km i timmen.
Kommersiella bilar innebär taxis, lastbilar, bussar för både lokaltrafik och långdistans.
Om de fordon som kör på långdistans inte skulle ha fysisk möjlighet att köra snabbare än 60 km i timmen skulle deras konkurrenter från andra landsdelar förstås få en konkurrensfördel. Så de är inte så glada.
Och i dag strejkar alltså taxibolagen, så Ingegerd ringer just nu runt och ser om hon kan få taxi hem från jobbet ikväll klockan nio. I annat fall får hon stanna hemma.
Det finns ganska heta känslor i trafiken här. Häromdagen inträffade en tragisk olycka där en buss körde på en motorcykel och en treårig pojke föll av, hamnade under en bussen och omkom. (Skriver The Hindu. I en annan version var det mc-föraren som tappade kontrollen över sitt fordon.)
Pojken var sonson till en lokal aktivist, som rörde upp känslorna hos sina grannar och organisationskollegor. En arg folksamling bildades och kastade sten på fem förbipasserande bussar. De ville att polisen skulle skipa rättvisa mot busschauffören, och att familjen skulle få omedelbar kompensation, skriver The Hindu. De var också förbannade för att hastighetsbegränsningar inte införts på den vägsträcka där olyckan skedde.
Enligt Ingegerd är det ökänt hur farligt busschaufförer kör. Tydligen skedde en annan dödsolycka bara häromdagen, även den med stenkastning som följd.
Även taxibilar har nu blivit utsatta för stenkastning i och med strejken, läser jag.
Ska besöka en ekologisk klädaffär i dag och se om jag kan bygga ut min indiska garderob. Tänker promenera…
Nina says
De skulle verkligen må bra av en fungerande kollektivtrafik som kunde leva sida vid sida med små entreprenörer som kör rickshaw och taxi.
Minns att vi hade studiebesök från Sydafrika på Skånetrafiken för något år sedan. En kille som var hos oss i 2 månader för att lära sig massor… De skulle iofs bara sätta upp ett par busslinjer från staden och till fabriker men planerade för mer, famförallt spårbunden trafik som ju är överlägsen när det gäller att få komma fram.