De flesta nätnördar tyckte att TUs nya vd Anna Serner var hopplöst omodern när hon dissade läsarkommentarer i Internetworld för några månader sen. Men i veckan tog Resumé hennes råd och begränsade kommentarerna på sin sajt. Nu krävs medlemskap för att kommentera.
Och det var på tiden. Jag tror, liksom Anna Serner, att lågkvalitativa läsarkommentarer skadar varumärket. På Resumés sajt hängde apor som skrev idiotiska och aggressiva kommentarer. Som läsare kände jag ett förakt och en ovilja att vara med i samma sammanhang som dessa apor. Kommentarerna alienerade vanliga läsare från Resumés varumärke.
Nu kastas aporna ut och istället lanseras en kundklubb – Klubb Resumé. Det är en klassisk community med användarprofiler, forum, möjlighet att skriva sin egen blogg och en funktion för att lägga till andra användare som kontakter.
Intressant att notera är att de flesta medlemmar tycks ha registrerat sig under sitt fullständiga namn, trots att det inte krävs. Kanske för att det inte framgår tydligt vid registreringen att namnet även kommer att användas som alias i kommentarer och i forum.
Att läsarna skriver under sitt riktiga namn kommer att i grunden förändra tonen i artikelkommentarerna. Synd med mindre skvaller men bra med färre apor.
Än så länge tar innehållet i klubbdelen väldigt lite plats på Resume.se. Det beror kanske på att man gör en smyglansering, vilket inte är fel. Vad som däremot är fel är att lansera med tomt forum. Du måste ha någonting att bygga på när du släpper in läsarna till din community. Resumés forum är tomt och ett dött forum återvänder man ogärna till.
Det är lätt att tro att läsarna själva kommer att starta egna trådar redan från början, men där misstar man sig. Det krävs en ganska stor redaktionell insats för att få fart på ett forum initialt.
http://www./ says
Jobb i morgon och det innebär att jag lägger in mina trissbilder redan i natt. Påpassligt nog är två av bilderna bara drygt tolv timmar gamla. Och Helena, ta inte kängan mot reklamen personligt. :-)