I dag har jag träffat indiska it-höjdare och -entreprenörer under en intensiv arbetsdag (även om vi hann shoppa liiite under lunchen).
I Bangalore går nu för första gången mässan Headstart, som sammanför forskning och universitet med riskkapitalister och entreprenörer. ”Det är ett försök att bygga upp ett ekosystem för entreprenörskap”, som en av organisatörerna sa.
Jag och Bombay-baserade fotografen Christina Sjögren var där och ska tillbaka imorgon igen för fler intervjuer. Dessutom träffade vi de två killarna bakom indiska sök-startupen Guruji.
Grundarna av Guruji har pluggat och jobbat i USA och konstaterade för två år sen att den sökmarknad som vuxit fram i USA även kommer att uppstå i Indien, när internetpenetrationen ökar. De fick riskkapital från tunga amerikanska Sequoia Capital (som även var tidigt med på Google-tåget), flyttade hem till Indien och har i dag 40 anställda. Målet är att bli större än Google på den lokala indiska miljardmarknaden.
Läs mer om Guruji, Headstart och indiskt it-entreprenörskap i DN Ekonomi nästa lördag!
Har också blivit förälskad i Dell. Att de har utmärkt kundservice visste jag redan. Men nu har de närmast chockat mig genom att på 24 timmar leverera en ny adaptor till mig – i Indien. Tydligen ingår en internationell garanti, så när jag tog en chansning och ringde deras indiska support studsade de ut och levererade en ny.
Nu har jag en fungerande adaptor med indisk kontakt – helt perfekt.
Häromdan, när min bluetooth-hörsnäcka krånglade för åttiofemte gången (den saknar logik) bestämde jag mig för att min nästa dator ska bli en Mac. Nu omvärderar jag – måste nog fortsätta vara Dell-kund.
Snart ska jag äta trevlig middag (smörgåstårta!) här hemma hos familjen Minocher med gäster.
Katti says
Vad kul med Dell och skönt det fixat sig! Just det man är så svältfödd på schysst kundservice gör ju att man nästan blir religiös när man väl stöter på det.
Nina says
synd att Dell inte säljer spjälsängsmadrasser…